Korta koristkurser
Säsong 2
Norrbottens Körsångarförbund

A(l)lt du inte visste om korister


Vad gör en sopran till en sopran? Vad känne­tecknar en äkta bas? Här kommer den ultimata guiden till de outtalade hemlig­heterna med en så kallad SATB-kör.

Först lite basics. En kör består i grunden av fyra stämmor: sopran, alt, tenor och bas – SATB, alltså. De två första är kvinno­stämmor, de två senare sjungs av män. Så långt är alla med. Här kommer det ni däremot kanske inte visste:

Sopranerna

SopranSjunger högst och tror därför att de äger hela världen. De har längre hår, snof­sigare smycken och släng­igare kjolar än alla andra och tar det som en grov personlig föro­lämpning om de inte får gå upp till minst höga F i varje sång. När de gör det håller de tonen minst hälften längre än de borde och jämrar sig sedan över att de har ont i halsen och att diri­genten är en sadist.

Sopranerna är i hemlighet övertygade om att de är över­lägsna alla de andra stämmorna och att till exempel alten, som är trevlig att har­moniera mot, i själva verket lika gärna kunde utgå utan att det märktes någon skillnad.

Basarna utgör den lägsta kasten i deras värld. De sjunger all­deles för kraftigt, är hopp­lösa att harmoniera mot och vem kan väl lita på någon som brummar så lågt?

Altarna

AltVet att de är jordens salt, minst. De är anspråks­lösa naturer som helst skulle ha jeans på varje kon­sert om de fick. De vet att de har långa räckor av knepiga ton­följder och rytmer att avverka medan sopra­nerna skriker ut sina höga A:n alldeles för hårt (ja, bas­arna sjunger också för kraftigt) och att det senare gör att ingen noterar altarnas hårda slit.

Altarna konspirerar i hemlighet för att få sopra­nerna att låta falska och ogillar teno­rerna, som sjunger i samma oktav och tror att de låter bättre än altarna gör.

Tenorerna

TenorÄr bortskämda. Rätt och slätt. Ingen kör har någon­sin till­räckligt av dem och varje diri­gent offrar hellre sin högra hand – eller ett halvt dussin alter – än låter ens en halvbra tenor sluta. En irrite­rande regel är att de alldeles för få tenorerna i varje kör dessutom alltid är irrite­rande bra. Det enda som får dem att vackla är subtila vinkar om att riktiga karlar inte kan sjunga så högt som de gör (kommer vanligen från basarnas led).

Dirigenten hyser de en hatkärlek till. De uppmanas alltid sjunga i forte – eftersom de är så få – och känner sig hotade både av sopra­nerna som mödo­löst tar toner tenorerna skulle sälja sin själ för och av basarna som når de där obegripligt låga tonerna.

Kuriosa: Ett föga välkänt faktum är att teno­rerna höjer ögon­brynen mer än alla andra korister medan de sjunger.

Basarna

BasSjunger lägst av alla. Och så var det med det. De är trygga, pålitliga människor med mer ansikts­hår än någon annan. Basarna känner sig för evigt oupp­skat­tade, men är djupt över­tygade om att de i själva verket är körens vikti­gaste stäm­ma, trots att de har de tråki­gaste parti­erna av alla och ofta sjunger fem takter i sträck på en och samma ton. Detta kom­pen­serar de genom att sjunga så ljudligt som de bara kan. Basarna är de enda som kan klaga över hur LÅGT deras stäm­ma går, och därför gör de fruk­tans­värda grimaser när de tar de lägsta tonerna.

Att harmoniera med tenorerna – de koket­terna – är det värsta de vet. Altar gillar de däremot, förutom när de stjäl de bättre par­tierna i deras duetter. Sopraner utgör ett främmande universum. Basarna kan inte förstå hur någon i hela friden kan vilja sjunga så högt och låta så hemskt när de missar tonen. När basarna sjunger fel knegar de oförskräckt vidare, förvissade om att de andra tre stäm­morna ändå kommer att dränka deras misstag och att de sist och slutligen kom­mer att sluta på rätt ackord i alla fall.